fredag 26 mars 2010

Spenat och örtbakad Kyckling med rismix

En middag förra veckan lagade jag några kycklingbröst i ugnen. Petade in lite spenat och örter under skinnet och marinerade i apelsinjos och kryddor. Enkelt och god sky blev det i alla fall.


Till det kokade jag min risblandning och en enkel sallad.

8 kycklinglår
1/5 l färsk babyspenat
2 vitlöksklyftor, fint hackade
4 scharlottenlökar, fint hackade
1 kvist basilika
1 kvist timjan
1 kvist oregano
1 kvist dragon

marinad
2 dl apelsinjos
2 msk Kikkoman soja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk lökpulver
sal
vitpeppar
2 msk vegabilisk olja

Fräs löken och vitlöken i lite olja och lägg i spenaten. Det ska bara smälta, inte få färg.
Krydda med örterna, salt och peppar. Ta först bort alla grova stjäljkar på kryddorna och hacka dom några gånger.

Peta in lite av spenatfräset in under skinnet på låren. Brukar lätt bli en ficka.
Lägg bitarna i en smörad ugnsfast form och häll på marinaden. Låt det stå några timmar i kylen.

Sätt sedan in formen i 175* varm ugn tills kycklingen fått fin färg ca 30 minuter.
Under tiden blir det lagom att koka riset. Jag har en burk med färdigblandat ris. Vanligt råris, rött Thailänskt råris, svart råris, dinkelgryn, och bovetegryn. Alla i familjen kanske inte är överförtjusta men koka riset med lite buljong så blir det lite piffigare. Jag tycker det smakar mer än vanligt ris och har härligt tuggmotstånd.
Till 4 pers kokar jag 2 dl ris med 4 dl vatten och 1 mask Bong kalvfond.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar