måndag 11 oktober 2010

Fänkålssoppa med getostcreme


I somras lagade jag denna soppa till förätt några gånger. Jag älskar soppa i alla former. En liten fräsh soppa på grönsaker passar bra att börja en middag med.




















4 port.

1 mellanstor fänkål
2 medelstora potatisar
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
50 ml olivolja
1 msk smör
1 1/2 l kycklingbuljong
1 dl grädde
1/2 dl basilica
salt, peppar

1 dl creme fraish
1 tunn skiva getost

Skiva löken, vitlöken och fänkålen grovd. Hacka potatisen i mindre bitar.
Hetta upp oljan med smöret i en kastrull. Fräs löken, vitlöken och fänkålen i ca 5 min på
svag värme. Det ska inte få färg.
Häll över buljongen och lägg i potatisen. Koka ca 20 minuter till potatisen känns mjuk.
Låt soppan svalna något.
Rör under tiden ihop crem fraishen och osten så slät som du vill ha den. Helt ok med lite klumpar men det är en smaksak.
Kör sedan soppan i en mixer tills den blir helt slät. Jag har en jätte bra stavmixer som jag kör direkt i grytan. Lägg i basilican i slutet mixa lite till. Godast och snyggast om basilican inte blir helt mixad. Häll på grädden.
Salta och peppra efter smak.

Hetta upp soppan inför serveringen. Häll upp soppan i skålar, lägg i en klick
getostcrem och garnera med en kvist basilica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar