tisdag 12 juni 2012

Ångad fisk med Klibbris

Min dotter Maria har samma matintresse som jag och blev också förälskad i maten när hon reste runt i Laos med sin pojkvän. Jag var där för några år sedan men var aldrig på någon matlagningskurs. Det var Maria och där lärde hon sig denna fantastiska fiskrätt. Kan ju vara svårt att hitta bananblad hemma i Sverige men det kanske går med smörpapper, folie eller varför inte vinblad men det finns ju så mycket importerat från Asien nu för tiden och bladet ger ju en viss smak och gör det extra saftigt. Det häftiga med smaken på det här receptet är dillen tillsammans med allt det andra. Kan också lagas med kycklingfile som också är mör i konsistensen. Ska testa att lägga på grillen om någon vecka när jag kommit till landet.


 Otroligt vackra små knyten jag ska försöka förklara hur man viker.


Klibbris låter ju inte så gott men det heter ju Sticky rice och är urgott och passar så bra till.


Man kokar inte riset utan det ska ångas i bambukorgar. Har man inte det kan man ju lägga papper eller en tunn duk i en sil och ånga i en kastull. Vattnet ska koka ordentligt med locket på.


Jag köpte de här små söta korgarna när jag var i Laos som man alltid fick riset serverat i och det passade ju perfekt när Maria lagade Laosmiddag till oss.

Recepten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar