söndag 27 september 2009

Saffransräkor med blomkålsmos

Min granne Jeanette och jag var gräsänkor i fredags. Barnen hade annat för sig så vi fixade middag ihop. Vi försöker hålla oss till GI och då blev det saffransräkor, blomkålsmos och wokad mini sallad.

Till 4 pers

500 g oskalade råa räkor
1 gul lök
½ gul squash
½ grön squash
2 chilifrukter (tänk på att dom kan vara olika starka, dom här var ganska milda)
4 vitlöksklyftor
2 tsh Thai sweet chilisås
½ pk saffran
Salt, peppar

Det är bästa att göra klart tillbehören man vill ha först, räkorna är godast nylagade.

Grön Wok
1 l Gröna blad att wooka. Kan vara spenat, bok choy, vattenkrasse
1 tsk citronsaft
1 tsk smör
Wooka snabbt i lite olja. Ta bort pannan och lägg i citronsaften och smörklicken. Blanda runt så smöret smalter.

Blomkålsmos
1 mellanstort blomkålshuvud dela i små knyten och skär bort en del av stammen.
2 msk grädde
Salt, vitpeppar

Otroligt enkelt och t.o.m mina barn som inte gillar blomkål, gillar det som mos.
Man kokar bara blomkålen i saltat vatten tills det känns mjukt. Häll allt i en mixer, tillsätt grädden och kör tills moset är slätt. Salta och peppra. Som tillbehör till andra rätter som inte innehåller vitlök, kan man koka med 3 vitlkösklyftor som mosas med i mixern.

När det är klart slänger man ihop saffransräkorna.
Skala räkorna. Skär lök och sqush i bitar. Hacka chili och vitlök smått.
Jag har en gasspis och anvande en wok men stekpanna funkar också. Hetta upp olja och bryn löken lätt, lägg i räkorna, saffran, vitlöken och chilin. Bryn tills räkorna inte är råa. Squashen är godast krispiga så lägg i dom sist. Krydda med sweet chili, salt och peppar.Då var det bara att lägga upp. Jag tycker det är kul att lägga upp på tallrikar men funkar ochså att servera på bordet i skålar.

1 kommentar:

  1. Jag garanterar - detta är fantastiskt gott!! Och det ser i alla fall lätt ut att laga... när Karin gör det ;).

    SvaraRadera