måndag 1 mars 2010

Dubbelmarineard oxfile'

Nu var det länge sedan jag delade med mig av mina recept. Vi har inte svält ihjäl eller så. Det har bara inte blivit av. Men nu ska det bli bättring.

Till nyår hade vi lite knytis och jag erbjöd mig att laga oxfilen. Att marinera och äta köttet kallt är båda gott och praktiskt när man är många. Inte är det särskillt svårt heller.
Jag köpte fryst file från Australien för den är så otroligt bra och billig. Nu ska jag vara taskig men jag betalar bara 90 kr/kg hos grossisten jag hittat här. Super!


Marinad 1

½ dl vegetabilisk olja
½ dl Kikkoman soja
2 msk Muchroom soya, kinesisk soja
1 tsk rosmarin
1 tsk grovmalen svartpeppar
2 vitlöksklyftor
1 msk balsamik vinäger

Marinad 2

½ dl olja
½ dl Kikkoman soja
1 mask Mushroom soya
1 msk mörk soja, kinesisk söt sirapaktig
1 msk balsamikvinäger
2 tsk tomatpure’
4 fint hackade vitläksklyftor
2 fint hackade scharlotten lökar
½ dl buljong, på kalvfond

Jag marinerar filen i minst ett dygn i Marinad 1.
Försteker sedan hela filen i en stekpanna så den får fin färg runt om. Sticker i en stektermometer i den tjockaste delen och steker den i 175* varm ugn tills den når MAX 60*. Jag sätter min digitala termometer t.o.m på 58* för då blir den ju mer lagom i den tunnare delen och lite gott rå i den tjocka. Köttet ökar ju ca en grad efter man tagit ut den i alla fall.

Nu får köttet vila tills den svalnat. Skiva filen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg köttet i en rymlig burk. Häll över Marinad 2 och låt stå tills det ska serveras. Det räcker någta timmar.

Potatisgratängen brukade jag alltid laga helt i ugnen men det tog lite tid för att den skulle bli krämig och god. Nu har jag börjat förkoka potatisen i gräddmjölken i en kastrull och gratinerar den i ugnen bara för att få fin färg. Funkar mycket bättre och den blir alltid lagom mjuk, aldrig vattning och trist.

Till 6 pers

10 potatisar, skalad och skivad.
2 pressade vitlöksklyftor
3 dl grädde
3 dl mjölk
salt peppar

Man kan också skiva och bryna en gul lök och ha i men till det här passar det bättre utan.

Koka den skivade potatisen i gräddmjölken tillsammans med vitlöken, salt och peppar i ca 10 min. Häll allt i en smörad ugnfast form. Gratinera i 200 ugn i ca 10 min tillden fått fin färg.

Det är också gott att blanda i hälften av andra rotfrukter eller slänga i lite blomkål. Smarrig mix.

Servera med en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar