torsdag 24 september 2009

Min enkla Tiramisu

Jag gör en lite förenklad tiramisu. Det tar inte hela dagen och inte svårt alls, jag kanske fuskar lite men det smakar bra säger dom som smakat. En gång när min man fyllde år gjorde jag en Tiramisu tårta. Fick öka på receptet och hade lite gelatin i grädden och det funkade.

Detta behövs till 4 stora eller 6 mindre port:
Ca 10 - 12 Savoiardi, Lady Fingers. Jag hittade dom här i Kuala Lumpur så de finns nog överallt.
3 dubbla shots espresso eller 1 1/2 dl starkt kaffe
4 msk Kahlua eller annan likör
250 g Mascarpone
2 äggulor
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl grädde
kakao

Savoiardi, Lady Fingers


Det är bara att ha 3 olika fyllningar, sikta kakao och sedan varva allt i skålar. Lätt som en plätt.
Blanda kaffe och likör i en skål. Rör eggulor och sockret till vitt pösigt skum och vispa ner mascarponen i en annan. Vispa grädden lagom tjock i den tredje. Sedan är det bara att börja med en klick mascarpone, doppa en bit kex i kaffet och tryck ner, lägg på en klick grädde och sikta ordentligt med kakao över. Gör så många lager som får plats och avsluta med kakao på toppen. Ställ i kylen minst 2 timmar innan dom ska ätas. Det är helt ok att förbereda dagen innan. Gottar sig bra i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar