måndag 1 mars 2010

Mammas Chili

När vi ska ha Chili Con Carne till middag tar jag lite av vad jag har hemma. Det kanske inte är en helt autentisk chili men god ändå. Säjer familjen.

För 4 pers:

500g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morrötter
½ röd paprika
1 - 4 chilis, beroende på styrka
1 burk vita bönor i tomatsås
1 burk refried beans
1 burkr krossade tomater
1 dl tomat pure’
1 dl rött vin
2 msk kalvfond
1 påse Santa Maria chili kryddor
1 msk paprika pulver
1 msk chilipulver
salt peppar

Jag börjar med att bryna lök och vitlök i lite olja. Blandar i färsen tills det blirt brynt och inte bara kokt. Morrötterna river jag fint och har i tillsammans med alla kryddor. Efter ca 5 min har jag i resten. Godast blir det om man låter Chilin puttra i ca en timme gärna i en tjockbottnad gryta. Blir den torr sper man bara med vatten. Krydda får man göra efter smak. Vill man ha en riktigt het chili får man nog krydda mer.
Vi äter alltid Chilin med sour cream och riven ost och ett gott nybakat bröd. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar