måndag 1 mars 2010

Lammrostbiff och polentakaka i rödvinsky

Lamm är nog det bästa kött jag vet. Man kan göra så otroligt mycket gott. Hos min köttgrossist har dom bra lamm. Denna gång hade jag tur. Dom sålde den som file men jag fick rostbiff.
Jag la biffen i lite kryddor några timmar och stekte den bara i en grillpanna några minuter. Till det gjorde jag en polentakak i en panna och droppade lite örtolja runtom. Börja med polentan och skyn. Det kan göras klar i förväg.



Lammrostbiff 150g/pers
rosmarin
timjan
olja
vitlökspulver
salt
peppar
ca 1 tsk av varje

Polenta kakan:
4 pers

2 dl polentagryn
1 gul lök
½ röd paprika
½ grön paprika
2 vitlöksklyftor
½ dl riven permesan
1 msk kalvfond
salt, peppar

Koka polentagrynen i 1/2 l vatten och kalvfonden i ca 5 min. Låt svalna i en bunke.
Hacka alla grönsaker och byn i en klick smör. Bara tills det fått lite färg. Blanda allt i polentan och krydda. Vänd i permesanen. Hit kan man göra i förväg. Praktiskt när man har gäster.

Rödvinsky:
2 dl rödvin
1 scharlottenlök
1 msk russin
2 msk kalvfond
2 msk Kikkoman soja
2 msk Balsamico vinäger
1/2 dl vatten

Bryn löken med russinen i en klick smör. Häll på resten och reducera till halften. Sila och krydda med peppar , salt behövs oftast inte. Blir den för stark späd men vatten. Tjocka till skyn med lite majzena. När man hettar upp skyn före servering smält ner en msk smör.

Ta lite olja i en panna och lägg i polentablandningen. Platta till så det håller ihop och blir en snygg kaka. Bryn så det får lite färg, vänd gärna med en tallrik.
Bryn köttet i en het grillpanna ca 3 min runt om. Ställ åt sidan och lägg på ett lock. Eller lägg i folie.
Hetta upp skyn och stek klart polentan. Skär kakan i tårtbitar och lägg upp på talrikar. Lägg upp köttet skivat på en spegel av skyn. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar