måndag 1 mars 2010

Min surdeg

Surdegar kan man läsa om lite var stans och alla har sina knep. Det gäller bara att hitta ett sätt som passar och fungerar. Jag startade en vetesurdeg och en på råg. Glasburkarna står där i kylen och väntar på att få användas.
Blir det för långt mellan baken får man ta 100 g surdeg och blanda med 100 g ljummet vatten och 100 g mjöl. Rör om och låta stå lite varmt(25*) till nästa morgon. Resten får man hälla ut eller ge bort. Det kallas att man matar surdegen.

Nymatad surdeg.

Från början startade jag med att blanda 100 g vatten med 100 g rivet äpple och 200g vetemjöl för bröd. Det stod framme(25*) i tre dagar. Rörde lite lätt en gång om dagen. Dag tre luktade det lite härligt jäst. Det får inte lukta illa eller mögel då har det blivit fel.

Färdig vetesurdeg.

Jag blandade i ytterligare 200g vatten och 200g mjöl och väntade till nästa dag. Då satte jag igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar