torsdag 24 februari 2011

Vietanmesiska vårrullan med böndipp

Ett tag nu har jag haft lite dille på dessa rullar och terrat alla mna vänner med dom både en och två gånger. Jag gör dom oftast vegetariska men man kan ha i en räka om man vill. Det är nog inte alls som man ska göra men en förenklad variant. Kallas Nem. I Vietnamn blir man oftast serverad en dippsås Nuoc cham. Men jag gör en egen.



ca 12 rullar:
torkade rispapper
1/2 gurka
2 morrötter
1/4 pk kokade kalla fina risnudlar
salladsblad
mynta
cilantro
thaibasilica
ev. kokta räkor

Jag river mina grönsaker på min julienneskärare. Då blir det perfekt storlek och alla blir lika långa. Det blir alldeles för sladdrigt att riva på vanligt rivjärn eller i matberedare.
Man skär först gurkan och morötterna i lagom lika långa bitar, ca 5-6 cm.
Koka och kyl nudlarna.
Jag förbereder alltid all fyllning och lägger på ett fat så det bara är att ta lite av varje och rulla ihop.
Dela salladsbladen i mindre bitar, riv av blad från örterna och ha räkorna klara om du vill ha i det.
Lägg ett par rispapper åt gången i ljummet vatten tills de mjuknat. Lägg upp ett papper på en torr ren handduk, fyll med lite av allt och rulla på samma sätt som Thaivårrullarna jag har på bloggen. På snedden. Lite pilligt är det men det går bättre med lite övning.
Lägg i två nya rispapper i vattnet och fortsätt tills du har så många du vill ha.

Min dippsås är busenkel:
1 dl svartbönsås (färdig på flaska i asiatiska affärer),
1/2 dl Kikkoman soya
1/2 msk sesamolja
sesamfrön

Skär rullarna på tvären och ställ dom mot varandra, eller hur man nu vill göra. Täck med plast så de inte torkar.

Nuoc Cham såsen:
Kärna ur och strimla en chili superfint och hacka en vitlöksklyfta smått.
Blanda i en skål och häll över 1/2 dl kokande vatten. Rör i 1/2 dl fisksås, 1 dl pressan lime och 4 msk socker. Rör tills sockret löst sig och låt stå en halvtimme.

Dervera och dippa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar