onsdag 2 mars 2011

Bakad wontonrulle med getost

Har under åren samlat på mig en hel del små fat och byttor i olika stilar och former. Köper när jag hittar fina jag tycker om. Kul sätt att servera på. För att få använda mina fat gör jag ibland några små drinktilltugg som aptitretare när vi har gäster. Hittade en spännande kokbok med Asiatiska små munsbitar som jag fick lite ideér från. Många är som små konstverk och otroligt invecklade. Kan dessutom vara svårt att hitta alla ingredienser. Men man måste inte göra så många sorter det kan ju räcka med en eller två.

12 st:
wontonark eller vårrullepapper
permesanost
olivolja
fyllning:
1 msk olivolja
2 mosade vitlöksklyftor
100 g grovt hackad spenat
1 krm salt
2 msk getost Chevré
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk sambal oelek


Först fyllningen.
Slå ett slag på vitlöken så den går sönder. Hacka spenaten grovt.
Hetta upp olja i en panna och stek vitlöken och spenaten snabbt 1 minut och blanda hela tiden.
Ta upp och lägg i en skål. Ta bort vitlöken.
Krama ur lite vätska ur bladen. Blanda i getosten, peppar, sambal oelek.
Låt stå. Sätt ugnen på 200*.
Har du vanliga stora vårrulleark, dela dom i 4. Lägg en tsk fyllning och rulla som mina Thaivårrullar.
Lägg i ett oljat ugnsfast fat och strö permesanost över. Hit går att förbereda.
Baka i ugnen i 10 minuter. Servera nygjorda.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk blogg! Här kommer jag att finna inspiration!! :)

    SvaraRadera