tisdag 14 februari 2012

På plats i Hong Kong

Det var ett tag sedan jag la in nya recept. Men nu ska jag komma igång igen.

Vi har flyttat till Hong Kong efter 10 år i Kuala Lumpur. Alltid trist att flytta från vänner men det är också kul med ny spännande miljö och nya utmaningar. Även om vi fortfarande är i Asien är Hong Kong något helt annat. En otroligt hektisk storstad med massor av människor en fantastisk puls och annan matkultur.

Här bor vi mitt i stan med marknader, mysiga restauranger och stadsmyller utanför porten. Det är backigt som i San Francisco och vi har ingen bil så det blir mycket motion när man ska handla.
Mitt kök är om möjligt ännu mindre än i Malaysia men laga mat måsta man ju göra i alla fall. Man lär sig olika knep hur man bakar och lagar goda middagar i alla fall.

Här går man ut och äter lite oftare så det kanske blir lite tips på bra restauranger också.

Goda fräscha råvaror finns det gott om. Härliga grönsaker på marknader bara ett kvarter bort.

Färsk fisk på en Wet market nedanför backen. Allt är purfärskt och man kan köpa levande eller fisk som är "asleep". Fisk och skaldjur simmar runt i små lådor med vatten för att man ska vara helt säker. Själv köper jag helst rensad och klar att lagas.

Här äter man verkligen allt. Grodor och skjöldpaddor finns också levande att köpa på marknaden men det har jag inte prövat. Tror jag väntar med det...

Ute på gatan bland bilar och förbipasserande står slaktaren och säljer färskt griskött. Säkert färskare än vad man ibland kan stöta på hemma i mataffären. Visst tar det emot i början och känns inte hygieniskt men man vänjer sig.

Jag ska också gå på matlagningskurser och lära mig laga genuin kinesmat, ska faktiskt gå i morgon. Letar efter en kurs som lär ut hur man gör egna dumplings. Fantastiskt gott som jag kan dela med mig av senare.

Återkommer snart med nya recept och några jag samlat på mig de senaste månaderna.

: )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar