torsdag 23 februari 2012

Sushiparty

Att ha ett födelsedagsmiddag med bara sushi kan ju bli dyrt om man köper färdigt. Men det är inte svårt att göra själv och blir otroooligt mycket billigare. Jag köpte massa lax men det gick inte åt så mycket. Med bara några ingredienser kan man göra många olika sorter.

Min son fyllde år och älskar sushi så vad gör man inte. Här är vad du behöver.

Ingredienser ca 6-8 pers:
5 dl sushiris
1,2 l vatten
2 msk risvinäger
salt
600 g laxfile fryst och nästan tinad i kyl
1 gurka
1 morrot
1 pk crabsticks
majonäs
wasabi
1 dl sesamfrön
1 pk sjögräsblad

Förberedelse: Koka upp vattnet i en stor kastrull. Häll i riset och sjud långsamt i ca 20 min. Det ska vara klibbigt. Droppa i vinägern och salta. Blanda med en träslev och låt kallna i kyl.
Förbered alla ingredienser innan.
Skär långa stavar längs med laxen. 2 x 2 cm
Skär stavar av gurkan. Bör vara lika långa som sjögräsbladen.
Skär stavar av morroten och förväll 1 min i kokande vatten.
Skär en ca 5 cm lång bit längs med laxen och skär tunna skivor så många som du kan.
Om du har små spillbitar av laxen ta det och resten som blir över och laga i en kastrull med lite olja och vatten bara så pannan inte är torr. Laga bara så det inte är rått. Mosa ihop med majonäs bara så det klibbar ihop. Kanske 1-2 msk.
Rosta sesamfröna i en torr panna. Förvara allt i kylen till det är dags att göra sushi.


Jag har en form jag pressar riskuddarna med men man kan ta en klick i handflatan och forma en kudde av riset. Stryk på tunnt med wasabi och lägg på en tunn skiva lax. Tonfisk är ju cokså gott.

För att göra rullar är det allra lättast att ha en bambumatta som man täcker med plastfolie. Finns säkert att köpa i asiatiska affärer. Annars kan man testa med bakplåtspapper.
Lägg ett lager kallt ris på 2/3 av sjögräspappret. Lägg lax, gurka, morrot mitt på riset och rulla ihop till en rulle så riset täcker fyllningen. Stryk lite vatten på enden som klister. Man måste vara ganska hårdhänt och pressa ihop rullen. Annars faller det ihop när man skär bitar senare.

Rullar kan man ju fylla hur man vill. Gillar man inte rå fisk är ju crabsticks ett bra alternativ. Bara gurka funkar ju också. Bara att fylla, rulla hårt och sedan skära i bitar ca 5 cm tjocka och ställa upp på fat.


Exakt dessa kan vara svåra att få till. Jag har speciella plastformar man pressar rismixen i.
Kan finnas i asiatiska affärer men finns det inte kan man testa med små silikonformar. Formen spelar inte så stor roll. Kryddblandningen är färdigköpt men innehåller finhackad sjögräs, japansk grillkrydda, rostade sesamfrön. Gör en egen, smaka av och blanda i riset. Pressa till en fin form. Goda att doppa i japansk soja med wasabi med de andra bitarna.

Så här ser mina formar ut men det finns många olika sorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar