tisdag 25 september 2012

Hemlagad Glass Grundrecept Glassmaskin

I somras firade jag och min man 25 årig bröllopsdag och då fick jag en glassmaskin som jag önskat mig så länge och den har gått varm. Kanske inte det nyttigaste men så fantastiskt gott. Jag har testat glass med polkagrissmak, lakrids, smultron, blåbär, choklad och Marianne mm. Det tog lite tid att hitta ett bra grundrecept och inte helt lätt att få glassen perfekt trots alla recept på bloggar mm. Inte för söt eller isig men till slut har jag fastnat för ett efter lite modifieringar. Ska testa mer med yogurt och sorbeer också lite senare.
Har man ingen glassmaskin ska man nog ta ett annat recept, det kan vi ta vid senare tillfälle.




4 dl mjölk
2 dl grädde
5 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker eller 1/2 delad stång
1 gelatinblad

smaker
1 dl krossad polkagris
1 dl krossad marianne
1 dl krossad Turkisk peppar
100 g smält mörk choklad och 3 msk grädde
1/2 dl hackad färsk mynta
1 dl mixade blåbär

Mät upp grädden och mjölken i en kastrull och värm tills den skjuder och inte kokar. Lägg gelatinet i blöt.
Vispa äggulorna och sockret till vitt skum i en skål. Häll över den varma mjölkblandningen, rör ihop och häll tillbaka i kastrullen. Fortsätt skjud på medelvärme tills det tjocknar. Kokar det, stelnar äggen och smeten blir klumpig och äggig, så håll ordentlig koll. Lägg i gelatinbladet och låt det smälta.
Har du vaniljstång, dela den och skjud med i blandningen.
Ställ glasskrämen i kylen. 
Kör sedan glassen i maskinen. Har man smaksättning hällen man i det i slutet när glassen nästan är klar. Vill man ha en slät chokladglass har man i chokladen samtidigt med gelatinet och låta det smälta ner i glassmeten.
Glassen blir så god att den kan njutas bara som den är utan såser och tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar