onsdag 23 september 2009

Möra revbenspjäll

Revbensjäll behöver inte ta 1oo år att göra inte heller långlagas i ugn. Jag har lärt mig av min kompis Eva här i KL hur man gör möra och saftiga revben enkelt. Faktiskt så goda att dom kan ätas både till vardag och fin middag. Här i muslimska Malaysia handlar jag fantastiska revben i en saluhall med ”non Halal” kött.


Jag brukar göra potatis- eller blomkålsmos och ha wokade grönsaker till. Men först kokar jag ca 1 kg revben i en stor gryta med vatten i en timme. Allt måste täckas. Jag smaksätter med

3 msk salt, 1 msk pepparkorn och 3 lagerblad. Sedan låter jag det svalna i vattnet. Lagom till middagen penslar jag köttet rikligt med en god färdigköpt BBQsås. Grillar köttet på en plåt med galler i 250* tills det fått lagom färg. Bör räcka till 4. Mums

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar