onsdag 23 september 2009

Koreansk biffsallad

Den här Koreansk inspirerade sallade gillar mina barn. En blandning av den lite salta biffen och söta mangon. Super enkel att göra.
Jag har lagat den som förätt men lägger man till lite mer grönsaker och kanske matiga bönor blir det en bra middag. Det är bra om man gör dressingarna innan. Man kan också ta enannan dressing man redan har och skippa dom 2 jag gjorde.

Till förätten använde jag tunnt skivad entrecote, salladsmix, tomater och mango. Marinera först biffen i minst 1 timme. Lägg upp en lagom näve salladsmix på vanliga mattallrikar. Fördela tärnad tomat och mango ovanpå. Stek köttet i en het stekpanna med vegetabilisk olja i omgångar. Inte för länge, bara tills det inte är rått. Lägg upp en hög biff på varje portion medan köttet fortfarande är varmt, häll på lite dressing och lite rostade sesamfrön. Lätt som en plätt.

4 port: 500 g tunna skivor entreqote eller annat mört kött, 1 påse salladsmix, 2 tomater, 1 mango
Marinaden: 5 msk Kikkoman soja, 3 msk sesamolja, 1 msk sesamfrön, 1 tsk pressad vitlök, 1 tsk riven ingefära, 1 msk brunt farin , svartpeppar
Dressing: 1/2 dl balsamicovinäger, 1/2 dl vatten, 2 msk soja, 4 msk socker. Koka allt i ca 15 min tills det tjocknat något. Låt svalna.
Vinegrette: 1/2 dl vitvinsvinäger, 1 dl ljus olivolja (inte för stark smak), 1 tsk pressad citron, 1 tsk honung, salt, peppar. Mixa väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar