torsdag 24 september 2009

Pasta med svamp

Till middag idag blev det pasta med svamp. Jag tog fullkornspasta men det går med vilken sort som helst. Jag älskar svamp, både att äta och plocka.
Tyvärr blir det inte mycket av det här i Malaysia men jag har ett litet lager.
Idag tog jag torkad Karl Johan och champinjoner men det går bra med andra sorter också.
I stället för att ha kött i såsen strimlade jag prosciutto och la runt pastan på tallriken.

Det här är vad som behövs till 4 port:
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor näve uppblött torkad blandsvamp ca 1 dl torkad
10 champinjoner
1/2 dl svampspad
1 biljongtärning
2 dl vatten
1 dl grädde
1-2 msk mushrumsoy (mörk kinesisk soya)
rosmarin
grovt riven permesanmeiram
1 tsk majzena löst i vatten
salt, chili peppar
100 g prosciutto skuret i strimlor
ruccolablad
Fullkornspasta
Skivad svamp och lök

Skär löken och vitlöken i stavar och skiva svampen. Bryn lätt i olivolja, ska inte få färg.
Häll på spad, vatten, buljongtärningen och grädden. Låt puttra i ca 4 minuter.
Smaksätt med salt, peppar, soya och meiram. Bättra på konsistensen med majzena. Låt koka upp tills det tjocknar.
Under tiden koka vatten till pastan med 2 msk salt, lägg i lagom mangd pasta och koka till
"al dente". Blanda ner pastan i såsen och lägg upp på tallrikar över ruccolabladen.
Strö prosciutto, grovt riven permesan över och toppa med färsk rosmarin.
Snyggt och gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar