tisdag 29 september 2009

Vattenkrasse soppa

Med minstingen på skolutflykt i Sarawaks djungel blev vi bara 2 till middag. Eftersom jag hade vattenkrasse kvar tänkte jag testa en soppa. Passar ju till det nybakade brödet.

Det blev riktigt gott. Har faktiskt inte lagat något av vattenkrasse innan jag kom hit till Malaysia men det är riktigt gott och nyttigt.

Soppa till 2 pers

1 gul liten finhackad lök
200 g vattenkrasse (rensad)
1 tsk ingefärspasta
1 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl coccosmjölk
5 dl vatten
1 msk mjöl, 1 msk smör
1 fint hackad röd chili
ca 1 tsk försk riven muskot

Jag smälte löken i 1 msk veg. olja. Efter ca 3 min la jag i vattenkrassen, ingefäran saltade och pepprade. Nu fick det fräsa ett par minuter till krassen mjuknat. Hällde på all vätska, sedan fick det puttra sakta i kanske 5 min. För att få det lite tjockare blandade jag 1 msk mjöl i 1 msk smör i ett glas, lät det smälta ner i soppan och få ett uppkok. Krydda med färsk riven muskot och chilin. Klart!
Gott med ett nybakat bröd till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar