onsdag 30 september 2009

Pilgrimsmusslor och Passionsfrukt

Idag åt jag lunch med vänner i stan. En jätte god pasta med aubergine, det var ganska mäktigt så kännde att jag ville laga något lätt till middag. Jag tog de grönsaker jag hade hemma och gjorde en pytt, fräste på några pilgrimsmusslor och gjorde en sås på citron och passionsfrukt. Det blev gott men jag skulle nog vilja ha musslorna lite mer spicy. Smaksak

Till såsen
1/2 passionsfrukt silad
Rivet skal av 1-2 citron
1 liten lök
1 dl vitt vin
2 dl vatten
1/2 fiskbuljongtärning
1/2 dl grädde
1 tsk smör

Riv/skär citronen i fina strimlor eller använd en julienneskärare. Koka upp 4 dl vatten i en kastrull, lägg i skalen och koka 2 min. Sila bort vattnet, spar skalen. (Tar bort det beska) Smält löken i lite olja, häll på vinet, vattnet och buljongtärningen, koka ca 4 min. Häll i passionsfruktsaften och grädden. Koka upp och red av med 1-2 tsk majzenamjöl blandat i 1 msk vatten. Ställ åt sidan.

Till pytten
1/2 morrot
1/2 palsernacka
1 chili
2 vitlöksklyftor
1/2 liten grön paprika
1/2 liten röd paprika
5 cm grön squash
5 cm gul squash
örtkrydda
Svartpeppar
Salt

Hack allt i små tärningar. Börja bryn det som är fastast, morrot och palsternackan tex. Jag hade i vitlöken och chilin från början också. Efter kanske 4 min la jag i paprikan och efter ytterligare 3 min squashen. Peppra och salta. Jag kryddade med lite örtkrydda.

6 - 8 stora pilgrimsmusslor
cajunnkrydda eller bara salt och peppar

När pytten börjar bli klar fräs på musslorna i en grillpanna. Krydda med cajunnkrydda.

Jag la upp på tallrikar. Av pytten gjorde jag en terrin la en sked sås bredvid och musslorna i rad på såsen. Droppade lite passionsfruk runtom. Är man jätte hungrig kan man alltid göra mer pytt och ha i potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar