söndag 4 oktober 2009

Coccos cheescake

Som efterätt blev det en frusen mini cheesecake som jag hittade i en Allt om Mat men ändrade lite på ingredienserna.


Till 6 port.

100 g Digestivekex
50 g smör
2 dl Coccosmjölk
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
2 gelatinblad
150 g philadelfiaost
jordgubbar, blåbär, passionsfrukt eller annan frukt.

Som man brukar göra med liknande recept mixar man kexen och smält smör. Jag tryckte ut botten i en muffinform som jag ställde i en teflonugnsform for muffins. Lättare att hålla formen.

Coccosmjölken hettade jag upp med vaniljsocker. Utan att koka rörde jag ner äggulorna och värmde tills det tjocknade, kokar det stelnar äggulan och allt blir grynigt.

I slutet hade jag i uppblött gelatin, det smälter i den varma vätskan.

Vispa grädden och blanda i efter coccosen svalnat. Häll i formarna och frys.

Efter ca 2-3 timmar går det lätt att bara dra av formen och lägga upp på tallrikar. Har dom frusit längre är det bra att tina i kylen någon timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar