söndag 4 oktober 2009

Fetafylld Fläskfile

Fläskfilen till varmrätten fyllde jag med fetaost och spenat och eftersom jag visste att gästerna gärna äter GI fick det bli blomkål och rotfrukts creme, som det nu mera kallas, som tillbehör.




Fläskfilen skuren till en tunn platta.

Fyllningen bres över halva och sedan rullas ihop.

Till 4 port:
1 stor fläskfile
1 dl kantareller eller annan svamp

Fyllningen:
1 knippe färsk spenat
2 vitlöksklyftor
1 msk senap
100 g fläskfärs
100 g fetaost i kuber
1 ägg
salt, peppar
1 msk smör, olja

sky:
1 liten gul lök
1 msk olja
2 dl rödvin
2 dl vatten
2 msk kalvfond


Jag började med fyllningen. Mjukade upp spenaten i lite olja i en stekpanna och pressade i vitlöken mot slutet. Blandade allt till fyllningen.

Sedan kanske det är lite knepigt att skära filen så platt men jag gjorde det i 3 lager. Går också att banka ut den platt om man skär den en gång i mitten .

Bred ut fyllningen på halva filen, rulla ihop och knyt ihop den med snöre eller fäst ihop den med tandpetare.

Till skyn, smält löken i lite olja. Späd på med vätskan och fonden. Koka ihop till hälften och sila.
Krydda med salt och peppar om det behövs. Gör det lite simmigare med 1/2 tsk majzena och vatten blandat i ett glas. Kan göras klart innan och hettas bara upp innan man ska servera.

Köttet stekte jag i lite smör och olja i en stekpanna med lock. Späd på med 2 dl buljong och låt det puttra tills det k'nns genomstekt. Man kan även göra köttet klart innan och bara värma upp senare.

cremen:
1/2 litet blomkålshuvud
1/2 rotselleri
1/ kålrot
1 palsternacka
3 brynta vitlöksklyftor
salt, vitpeppar, muskot
1 ägg
2 msk grädde
1 msk smör

Koka allt till cremen i saltat vatten tills det känns mjukt. Lägg i smöret, grädden och mixa i mixer tills den blir slät. Rör i ägget och krydda efter smak.

Jag skar auberginer i tunna skivor på längden och brynte i olja. Klickade ut moset på bakplåtspapper och la auberginskivan runtom. Knöt en förvälld remsa av purjolök runt, men det är överkurs.

Det går lika bra att servera cremen vid sidan.
Som grönsak kokade jag några broccoliknyten i lätt saltat vatten. (bara så vattnet kokar upp).

Bryn kantarellerna eller svampen, hetta upp såsen, köttet och lägg upp på tallrikar. Jag ställde tjocka bitar av köttet på höjden i lite sky, det blir så fint mönster av fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar