måndag 19 oktober 2009

Fisksoppa med Vermout

Jag städade frysen och hittade lite olika fiskbitar och kokade ihop en fiskgryta till mig och Tobbe i veckan. Grönsaker, potatis och smak av Vermout.


4 port.

ca 150 g smörfisk
ca 100 g lax
4 crabstick
100 g lemon sole (vit fisk)
4 pilgrimsmusslor förstekta i olivolja

8 Heri couvert
1 gul lök
2 potatisar i små tärningar
1 dl svamp, jag hade kantareller men det funkar med champinjoner
1/2 purjolök
1 fiskbuljongtärning
4 dl vatten
2 dl grädde
1 dl Vermout

Jag hackade alla grönsaker ganska smått. Fisken delade jag i lagon ätbara bitar.
Bryn först alla grönsaker i olivolja i en stor gryta bara tills det fått lite färg. Lägg i buljongtärningen, vattnet, Vermouten och koka till potatisen känns lagom mjuk. Häll i grädden och smaka av med salt och peppar. Lägg sist i musslorna, fisken och puttra på svag värme tills fisken är lagad. Vill man ha grytan lite tjockare kan man reda med majzena och vatten eller vetemjöl blandat med smör.(1 msk smör, 1 msk mjöl)
Jag droppade lite örtolja på varje portion. Det är ocksa gott att krydda crem fraish med lite örtkryddor och lägga en klick på toppen.
Örtolja har jag färdigblandad i kylen. Olika färska kryddor jag mixat med olivolja light.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar