måndag 19 oktober 2009

Thaiköttbullar med nudlar

I veckan ville jag laga lite annorlunda köttbullar. Röd Thaicurry och coccosmjölk är ju så gott. Till det wookade jag grönsaker och ostronskivling. För att hålla mig till GI kokade jag Japanska bovetenudlar, men dom blev inte snygga på bild och fick inte vara med.


Till köttbullarna 4 port

500 g nötfärs
1 ägg
2 tsk ingefärspasta
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk thai röd currypasta
2 msk grädde

såsen
1 msk röd currypasta
2 dl coccosmjölk

Blanda allt till färsmixen väl och låt stå i kylen en stund. Skär under tiden olika grönsaker i lagom bitar. Rulla färsen till bullar och stek i en klick smör. I samma panna gjorde jag såsen, gott med alla smaker i såsen. Lägg i currypastan och låt den smälta en minut innan man har i coccosmjölken.
Låt det hela puttra tills såsen är lagom simmig. Gillar man lösare sås, ha i mer mjölk.
Woka grönsakerna i lite veg. olja. Salta och peppra. Koka nudlar eller pasta till, ris funkar ju ocksa. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar