onsdag 17 mars 2010

Hemmagjord müsli

När jag började äta GI-kost hade jag svårast med frukosten. Är sällan hungrig på morgonen och glömmer ofta äta. Kommer på vid 3-tiden att jag börjar känna mig lite matt och sätter i mig något snabbt i ren desperation. Härliga Carina började tidigt äta GI och av henne fick jag detta recept. Mycket godare än köpt och man kan ha i bara det man gillar. I min finns ingen torkad fruk men man kan ju ha det vid sidan och ta i om man vill.

1 l havregryn, den grövre sorten ( kan också ha i hälften dinkelgryn)
2 dl linfrön
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
2 dl sesamfrön
2 dl grovt hackade valnötter
2 dl grovt hackad mandel
2,5 dl vatten
1/2 dl honung
1/2 dl olja, rapsolja eller olivolja light (ska helst inte vara så stark smak)
1 tsk salt
sist i
2 dl grovt hackade aprikoskärnor
Rör ihop vatten, olja och honung tills det löst sig. Blanda allt utom persikokärnorna i en långpanna och häll över vätskan. Vänd allt till det är mixat utan att vara mosigt. Det känns lite blött. Rosta allt i ca 30-40 minuter i 175* varm ugn. Vänd försiktig vart 5e minut tills det kanns torrt och luftigt. Det får ju inte ta färg bara ytterst lite.
Persikokärnorna ska helst inte rostas för att bevara sin nytta. Låt det svalna och förvara i burk med lock. Man kan också lägga i fler smaker som kanel, vanilj, kakao. Urgott och mättande på fil eller yougert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar