söndag 2 maj 2010

Kantarell pannacotta med Cambozola creme'

Jag gillar svamp och framför allt kantareller. Underbart att både plocka och äta. Ide'n till denna rätt kom efter att ha sett ett avsnitt ur Solsidan där det nämdes kräftpannacotta. Måste gå att göra en på kantareller.
Jag prövade receptet på några nära vänner, varnade för att jag inte visste om det var ätbart men det såg ut som det uppskattades. Eller så var dom väldigt artiga. I alla fall värt att dela med sig av så får ni avgöra själva.




6 pers:


2 dl förvällda frysta kantareller
1/2 gul lök, hackad
3 dl mjölk
3 dl grädde
1-2 buljongtärning
6 små tsk gelatinpulver eller blad enl anvisning.

Först fräste jag på kantarellerna med löken i en liten klick smör. Jag tog bort några snygga svampar till garneringen. Det ska inte få färg bara glaseras lite. Sedan hällde jag på vätskan, buljongtärningen och lät det puttra 2 minuter. Jag är inte riktigt vän med gelatinpulver, föredrar bladen men dom var slut så det fick duga. Har svårt att få det att smälta men det gick till slut. Sedan passerade jag allt med min mixerstav tills den var helt slät. Hällde upp på lagom stora glas och lät dom stelna i kylen.

Till ostcremen tog jag:

100 g Cambozola utan kanter
1 1/2 dl grädde

Hettade upp grädden i en kastrull och smälte ner osten. Lät det svalna i en burk med lock i kylen. Som garnering halverade jag små körsbärstomater och grillade dom lätt i ugnen med lite olivolja och balsamicovinäger över.
Innan serveringen lät jag allt stå framme en stund så det inte var kylskåpskallt, får mer smak då. La upp på tallrikar och ringlade lite Balsamicocrem över tomaterna.

1 kommentar:

  1. Oj vad intressant recept! Vilken vacker blogg du har!
    Häls,
    http://delicatessi.blogspot.com/

    SvaraRadera