söndag 2 maj 2010

Blåbärsmousse med hallonkolasås

Som efterätt denna middag lagade jag en mousse igen. Har man gjort det några gånger blir det lättare och lättare. Man kan ju variera hur mycket som helst. Blåbären plockade jag i somras och hallon passar ju bra till. Jag ringlade lite mjölchoklad tryffel runt om som garnering. Men det kan ju räcka med bara moussen.


6 port

150 g båbärspure'
2 gelatinblad
Värm och smält ner det blötlagda gelatinet. Låt svalna

Italiensk maräng
35 gr äggvita
65 gr socker
10 gr vatten

Vispa äggvitan till hårt skum. Koka socker och vatten till 120 grader. Vispa när det är 110-115 g, häll ner det i äggvispet i en stråle under vispning. Vispa långsamt och forsätt tills det svalnat.
Vispa 2 1/5 grädde och vänd ihop allt när purén svalnat. Fyll glas eller koppar och kyl.

Till hallonkolasåsen kokade jag

1 dl grädde
1/2 dl sirap
1/2 dl socker

Efter ca 3 minuter la jag i 1/2 dl hallonpure och kokade ytterligare 2 minuter. Häll i en burk med lock och kyl. Vill man ha en rödare färg kan man droppa i lite karamellfärg.

Vill man ha mjölkchokladtryffel till är det bara att smälta ner i lite grädde. ca 100g choklad till en dl grädde. Svalna i kyl och droppa ut på tallriken.

Till botten smälte jag 100 g smör och 100 g mörk choklad i en kastrull på svag värme. Rörde i 1 1/5 ägg, 1/2 dl socker och 2 msk mjöl. Hällde det pa ett bakplåtspapper och gräddade i 175`i ca 7 minuter. Vik upp kanterna så det inte rinner ut. Det ska bli en tunn kaka ca 30 x 20 cm.
Låt svala och skär ut lagom stora bitar att lägga upp moussen på. Det kan vara rundlar en fykant eller som här, 3 st remsor av kakan.

Lägg upp på talrikar. Jag skulle hyvla ut vit choklad och lägga på toppen men det är lite varmt här i Malaysia så det blev inte som jag tänkt. men men....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar