lördag 2 april 2011

Citronpaj

Det var så länge sedan jag bakade att jag helt enkelt fick bak-abstinens. Kylen var full av lime och citroner, verkar varit focus på C-vitaminer medans jag varit borta. Det blev en citronpaj typ "Key Lime Pie". Jag tog citroner i stället för lime och hade havregryn i pajdegen. Spritsade en italiensk maräng ovanpå.


pajdegen:
125 g smör
3 dl mjöl
1 dl havregryn
1 äggula
2 msk sirap
1 tsk vaniljsocker

Fyllningen:
3 ägg
1 stor burk kondensedad mjölk ca 500g
skalet och saften av 1 citron

Italiensk maräng:
60 g äggvita
120 g socker
20 g vatten

Vispa vitorna till skum i en assistent. (helst) Bekvämt att ha händerna fria.
Koka socker och vatten i en kastrull och när det nått ca 119 ringlar man långsamt ner sockelagen i vitorna under vispning. Vispa på låg hastighet tills det svalnat. Ställ i kylen.

Eller om det känns besvärligt, vispa 2 äggvitor till hårt skum. Rör ner 1 dl socker och vispa ytterligare ca 3 minuter till marängen blir blank.

Smöra en pajform och sätt ugnen på 200*.
Blanda allt till skalet. Tryck ut i formen upp på kanterna och ställ i kylen. (ca 30 min)
Riv citronskalet på det finaste och pressa ur saften.
Blanda allt till fyllningen. Häll i skalet och grädda i 30 minuter.
Lägg över lite folie så den inte får färg.

Låt pajen kallna.

Spritsa marängen på pajen och grilla i ugnen bara tills den fått lite fin färg.
Pajen kan gärna stå till nästa dag, då blir den ännu godare.

Man kan ju också vispa grädde till i stället för marängen.

1 kommentar:

  1. Den har vill jag baka i helgen! Later hur god som helst! Kram Johanna

    SvaraRadera