söndag 3 juni 2012

Wokade Bambuskott

För ett par dagar sedan var jag på marknaden och skulle handla sallad och lite annat och hittade de här gröna fina stjälkarna. Trodde det var bambuskott men har aldrig sett det annat på burk förut och var inte säker. Ingen kunde engelska. Någon sa ginger men det visste jag att det inte var. En lite söt gumma som kunde engelska nickade och sa att det var bamboo. Så jag var ju tvungen att köpa hem några för att testa. Skalade bort allt grönt tills själva vita stjälken var kvar. Skivade och wokade. Behövde inte ens förvälla innan. Otroligt gott och härlig konsistens. Ingen aning om man kan få tag på det i Sverige men det finns ju så mycket nu i asiatiska butiker. Hoppas det finns.


Många tycker kinesisk mat är smaklös om man inte pratar Schezuanmat förstås men jag håller inte med. Ofta vill man inte krydda för mycket utan man ska känna smaken av de goda råvarorna. Precis som Italiensk mat.  Det ville jag ju med bamuskotten så jag krånglade inte till det för mycket. Wokade med fläskfärs, soja, oystersås och lite annat.


 Receptet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar