torsdag 28 mars 2013

Handgjorda Nudlar

Jag har sett kockar göra nudlar på fina kinesrestauranger. Dom drar och viker tills dom har ett flera dussin nudlar i handen. Det såg definitivt lättare ut än vad det var. Jag hade problem med två och inte blev dom särskilt snygga heller. Lite bättre när de var kokta och goda ändå.
Jag har hört att det tar 6 år innan man kan dra nudlar som ett proffs. Riktigt kul var det i alla fall så det blir ju inga problem att öva.

Färdigkokta ser de helt ok ut.
Inoljad deg som ska vila 30 minuter.
Sedan skulle degen skivas och rullas till långa maskar.......

som lades på en oljad bricka att vila igen.

Och nu skulle man dra i båda endar och gunga lätt på nudeln tills den blir armslång, vika på mitten och görasamma sak igen. Proffsen viker och drar tills de har jätte många men jag nöjde mig med 4.

De blev väldigt ogämna men skär man bort endarna och rullar dom lite mot brädan blir de ok.
 

Man lägger nudlarna direkt i kokande vatten när man dragit dom till önskad tjocklek. Sedan ska dom kokas i lätt saltat vatten tills de flyter upp till ytan.

Degen gör man bara av 7 dl vetemjöl och 1 dl vatten. Blanda ihop och knåda tills degen blir smidig och elastisk. Det tar nog 5-10 minuter för hand.
Lägg degen att vila 30 minuter på en talrik med rikligt med vegetabilisk olja, täck med lock eller en skål.
Sedan är det bara att göra som på bilderna.
Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar