måndag 15 mars 2010

Karins enkla Rendang

Rendang är ju lite av en paradrätt här i Malaysia. Man äter den med ris kokt med coccosmjölk, jordnötter och ikan bilis( små torkade fiskar som ser ut som kattmat) som jag inte har till min Rendang. Kokar vanligt ris och hoppar jordnötterna. Receptet är en förenkling av ett recept jag fick av Suhita en vän från Indonesien. Underbart god. Tack Suhita!




500 g biff (rostbiff, fransyska, grytbitar) Inte för bra kött, kokar bara sönder.
10 scharlottenlökar
10 vitlökar
5 chili, beroende på styrka
10 cm ingefära
10 tjock klump galangal
20-30 curryblad
5 själkar citrongrös
½ l coccosmjölk + vatten
vegetabilisk olja
salt, peppar, kikkomansoja


Min currybladplanta på balkongen.

1. Skär köttet i stora kuber och stek lätt i olja. Lägg åt sidan.
2. Hacka lök, vitlök, chili fint och stek i samma gryta ca 3-4 minuter
3. Riv ingefära , galangal och lägg i pannan med lökhacket. Fräs en minut.
4. Blanda mjölken, currybladen, och citrongrös i köttet och det frösta lökhacket i en gryta för långkok.
5. Koka minst 2 timmar beroende på köttet. Kokar det torrt, tillsätt vatten. Koka till slut ihop till en tjockare konsistens.
6. Smaka av med salt och peppar. Servera med ris.
Mums!

4 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Vi har använt det flera gånger och det är underbart gott. Har även funkat med kyckling.

    Mvh Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa, Vad kul att du testat receptet. En av mina favoriten och alltid populärt att bjuda på.MVH Karin

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera