torsdag 15 oktober 2009

Vardags wok

Det blir ju väldigt mycket kyckling och ofta slänger jag bara ihop en wok med grönsaker. Familjen får vitt vanligt ris och jag brukar koka eget. Har en färdig blandning av, råris, rött Thailändsk råris, dinkelgryn och vildris. Jätte gott tycker jag och ser lite kul ut.
Kycklingen wokar jag med grönsaker jag hittar i kylen och oftast blir det detta.

4 port
300-400 g Kycklingfile
1 äggvita lätt vispat med 1/2 tsk salt, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 tsk majzenamjöl
1 lök
4 vitlöksklyftor fint hackade
1 tsk ingerfärspasta eller riven färsk
1/2 röd paprika
näve gröna bönor
1 msk sesamolja
1 msk veg. olja
1 msk ostronsås
3 msk Kikomansoja
1/2 msk mörk sojasås
1 msk hoisinsås
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
1 tsk majzenamjöl blandat med 2 msk vatten
1 msk rostade sesamfrön
Annars går det bra med sockerärtor, minimajs, aubergine, morrot, squash mm

Jag har ju passat på att gå en del matlagningskurser bla. kinesisk matlagning. Där fick man lära sig att det viktigaste är att man förnereder allt i förväg. Faktiskt som i matlagningsprogrammen. Hackar allt och lägger i skålar. Mäter upp såser, blandar vattnet och buljongtärningen och mixar majzena. Då blir det så lätt senare när det ska gå fort.
Kycklingen skär jag i lagom munsbitar och marinerar i äggvispet minst 15 min. Det går bra att bryna i förväg i veg olja, lägga i en skål och bara tillsätta under själva wokandet.
Förbered riset, själv har jag en riskokare jag inte skulle klara mig utan.

När det är dags att woka fräser jag löken, vitlöken och pastan i oljan tills det fått lite färg. Lägger i alla grönsaker och fräser på stark värme i 2 min. Lägg i såserna, buljongen och låt det koka upp. Häll i mejzena och rör hela tiden så det inte klumpar sig. Det ska helst inte koka så länge, snabbt ska det gå, godast om grönsakerna är krispiga. Lägg sist i köttet och sesamfröna. Servera med riset.

Min risblandning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar