fredag 25 februari 2011

Fyllda lamfärsbullar

En vanlig middag och för att vara lite nyttig, ingen potatis eller ris men det gör man som man vill. Enkelt att laga i ugnen där det sköter sig själv. Jag hade en god olja och vinäger jag fick av Anki i present. Lyxiga produkter som säljs i lösvikt. Vet att det finns hemma också. Gott att lyxa till salladen med och man känner smakerna så väl.

4 port
färsen:
300g lamfärs
300g köttfärs
1 ägg
2 msk vatten
salt
peppar
1 krm cummin
1 krm fänkål
1 krm paprika
1 dl hackad färsk spenat
2 msk hackad färsk mynta

150 g gorgonzola
10 st champnjoner
5 st schitakesvamp
4 msk olivolja

Sätt ugnen på 220*.
Blanda alla ingredienser till färsen och lå stå. Skiva svampen. Forma lite större bullar och tryck in en rejäl bit ost. Se till att den blir helt inbakad annars rinner osten ut.
Lägg bullarna i en oljad ugnsfast form. Ringla lite olivolja över och lägg den skivade svampen runt omkring.
Ställ in i ugnen i ca 25 minuter eller de fått lite färg.

salladen:
romansallad
råa broccoliknyten
franska bönor
1/2 grön paprika
3 stjälkar salladslök
1 päron
1 näve valnötter

Jag förkokade inget men det går ju det också. Lägg i så fall ner broccoli och bönor i lätt saltat kokande vatten. Koka 1 minut och skölj. Jag föredrar att ha dom råa, gott tuggmotstånd.
Riv salladen i bitar. Skär allt i lagon bitar. Skala och skiva ett päron tunnt. Ringla över en god olja och vinägern. Salta och peppra efter smak. Blanda, garnera med valnötterna och servera.

Jag tog pumpafröolja och hallonvinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar