fredag 26 mars 2010

Frukostbullar med nötter och russin

Bettan köper sina frukostbullar på ett bageri i Bangsar. Jag ville testa att göra liknande. Personligen gillar jag inte bröd med russin men andra gör ju det. Basdegen är limpa på Levin med mindre socker och med grejer i.

Se äldre inlägg på levin/russinjäst.

600 g levin
400g ljummet vatten
100 g vetesurdeg
800 g vetemjöl för bröd
100g brödsirap
100 g brun farin
1/2 tsk anis, 1/2 tsk fänkål
20 g salt
3 dl blötlagda russin
1/2 dl valnötter
1/2 dl solrosfrön

När jag gör själva degenblandar jag allt utom salt, nötter och russin och låter degen gå i maskinen på låg hastighet i ca 8 min. Häller i saltet och låter gå 2 min till på lite snabbare fart. Sist har man i russin och nötter. Degen ska vara blank och kännas smidig. Drar man i en bit av degen ska det vara som ett mjukt tuggummi och lite kladdig. Lägger degen i en oljad plastlåda med lock. Nu ska den först vila i en timme. Viker sedan ihop degen, först från sida till sida sedan lika med andra sidan. Inga skarvar uppåt. Gör om samma prosedur 30 min senare. Nu får degen vila i en timme till.
Nu borde den vara dubbelt så stor.
Jag häller ut degen på en mjölad bräda. Delar degen i ca 24 små bullar som man formar försiktigt så släta som möjligt. Ställ bullarna att vila 30 - 60 min till på bakplåtspapper. Lättare att flytta över dom till plåtar om dom ligger på papper. Trycker man försiktigt på den spända ytan och inbuktningen genast går tillbaka har det jäst färdigt.

Ugnen ska vara uppvärmd till 225* med en plåt inne. Lägg försiktigt bröden på den varma plåten. Spruta lite vatten på ytan och ställ in dom i mitten och sätt en timer på 5 min. Sänk temperturen till 200* och lufta ugnen. Därefter ska bullarna bakas 15 min till eller tills dom känns lätta. Man kan också mäta temperaturen i bröden till ca 95* .
Pensla bröden med lite smält smör så blir dom blanka och fina. Och så goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar