fredag 26 mars 2010

Mina fina korgjästa Levinbröd

Så fick jag äntligen mina fina jäskorgar. Beställda på nätet till mina föräldrar hemma i Täby, hämtade av min Robert som tog dom med hit till KL. Faktiskt stor skillnad mot att jäsa i mina gamla korgar. Var bara tvungen att sätta en levindeg och testa. Och dom blev urfina. Vanligt vitt bröd. Inget märkvärdigt alls. Vi behövde inget bröd själva så dom gav jag bort.


Visst blev dom snygga


Här dom jäser fint.



Bra, lagom luftigt inkråm.

600 g levin
400g vatten
100g surdeg
800g proteinrikt vetmjöl
100g muscovadosocker
18g salt

Körde allt i maskinen i 10 minuter. Hällde i saltet och körde ytterligare 5 minuter.
Ner i oljad plastlåda och jäste i 120 minuter. Vek ihop degen 3 gånger den första timmen.
Delade försiktigt degen i två delar och la dom i korgarna. Sedan fick dom jäsa till dubbel storlek och tills dom känndes lagom spända. Det tog 120 minuter. Trycker man försiktigt på ytan spänns fördjupningen ut igen direkt.
Satte in bröden i 250* varm ugn på het plåt eller en sten(om man har det) i 5 minuter. Sedan sänkte jag till 200* och gräddade dom i ca 40 minuter till. Denna gäng var jag lite osäker på hur länge dom behövde så jag mätte temperaturen till 96*.
Härligt när dom blev så fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar